לוגו: האב לבגשמה

איך ליצור הרגלים בהתאמה אישית

4 ריבועים עם דפוסים שונים
זמן קריאה: 4 דקות

לפני משהו כמו 5 שנים, מצאתי את עצמי בלי מסגרת. לא עבדתי, לא היו לי פגישות, לא היה שומדבר חיצוני שחייב אותי לקום מוקדם בבוקר. מצאתי את עצמי קמה ב-11:00, מתבעסת שמאוחר ושאני בתחושת לחץ שהיוום תיכף נגמר. הרגשתי שאני רוצה להתחיל לקום מוקדם כל בוקר.

באותה התקופה היו לי שיחות "מנטורינג" קבועות עם חברה קרובה, מעיין. במשך שנה, הייתה לנו שיחת טלפון שבועית, בה היינו משתפות את המטרות שלנו, ועוזרות אחת לשנייה למצוא דרכים להגשים אותן.

טלפון צהוב כמו של פעם. להמחשה.
Photo by Mike Meyers on Unsplash


השיחות האלו עזרו לי להשיג הרבה מטרות שהיו לי אז. אבל הן לא הצליחו לעזור לי עם הרצון שלי להתחיל לקום מוקדם בבוקר. הייתי מעלה את זה הרבה בשיחות השבועיות שלנו, ומעיין הציעה לי כל מיני רעיונות יצירתיים שעזרו לה בעבר בהטמעת הרגלים. למשל:

  • לקבוע איתה או עם מישהו אחר שאני מתקשרת עד שעה מסוימת להגיד שקמתי.
  • להדביק לעצמי כוכב בטבלה בכל פעם שאלך לישון בזמן, ולתת לעצמי פרס כשיצטברו X כוכבים רצופים.

אלו היו רעיונות מעולים, ואני יודעת שהם עוזרים להרבה אנשים. אבל הרגשתי שהם לא יעבדו עבורי, ובינתיים המשכתי להתבעס שאני קמה יותר מאוחר ממה שאני רוצה.

סוף טוב

בסופו של דבר, בשנה שאחרי, כן הצלחתי להרגיל את עצמי לקום כל בוקר. 🎉 עדיין לא היתה לי מסגרת חיצונית. אבל מצאתי דרך שעזרה לי. אפילו כתבתי על זה פוסט: מה עזר לי לקום מוקדם בבוקר ואיך זה יכול לעזור לך לשנות כל הרגל.

מיכל פולת בתנועת נצחון בים
צילמה אותי בכשרון: מאשה דבורקין


מה שעזר ועוזר לי עד היום להניע את עצמי וליצור שינויים בהרגלים ובחיים שלי, שונה ממה שמעיין צריכה כדי להניע את עצמה. ידעתי את זה אינטואיטיבית כבר אז, אבל כשנתקלתי בגישה שנקראת "4 הנטיות", הבנתי למה זה ככה. 

התאוריה הזו מפילה הרבה אסימונים. היא מסבירה למשל למה יש אנשים ש"שותף מחויבות" זה בדיוק מה שהם צריכים כדי לעמוד במשימות שלהם, ולמה לאחרים זה לא יזיז. או למה יש כאלו שלכתוב משימה ביומן ממש לא יגרום לה להתבצע – אלא להיפך. 

4 הנטיות

הגישה מתארת 4 מניעים שונים שגורמים לאנשים לעשות או לא לעשות משהו. כאשר לכל אחד מאיתנו יש מניע דומיננטי אחר שמפעיל אותנו, ודרך אחרת בה אנחנו מגיבים לציפיות. לא מדובר על טיפוסי אישיות, אלא על מניעים, אבל אתאר אותם כאן באופן פשטני כטיפוסים:

  1. "המשימתיים" –  אנשים שמסתדרים מעולה עם רשימות. אלו האנשים שממש עובד להם לשבץ משימה ביומן, ושאם משהו צריך להיעשות – הם יעשו אותו. לא משנה אם ביקשו מהם או שזה משהו שהם מצפים מעצמם.
  2. "האכפתיים" – אנשים שיכולים להיראות משימתיים הם שכירים או אם יש ציפיה חיצונית מהם. אבל קשה להם מאוד להניע את עצמם אם אין מחויבות או ציפיה חיצונית מהם. אלו אנשים שלמצוא "שותף מחויבות" באמת יכול מאוד להועיל להם.
  3. "הספקנים" – אלו אנשים שאוהבים לאסוף מידע, וכלפי חוץ יכולים להיראות כאילו הם מתריסים ומערערים על סמכות. אבל העניין הוא שציפיות חיצוניות לא מניעות אותן לפעולה, והם חייבים להבין את הכדאיות לפני שהם עושים משהו. שותפי מחויבות ולרשום ביומן הרבה פעמים לא יעזור להם.
  4. "המורדים" – טיפוסים שקשה להם להיענות לציפיות – בין אם זה ציפיה של אחרים מהם, ובין אם זה ציפיה שלהם מעצמם. כך שלכתוב משימה ביומן לרוב יעשה להם אנטי ויהיה מתכון בדוק לכך שהמשימה לא תתבצע בזמן הזה. מה שחשוב לטיפוסים אלו הם לעשות מתוך בחירה ותחושת חופש.

    4 ריבועים עם דפוסים שונים


תארתי כאן את הנטיות מאוד בסכמטיות. אבל להכיר את הגישה קצת יותר לעומק ממש עוזר לגלות אמפתיה לעצמנו ולאחרים שמעצבנים אותנו. והשיטה גם ממש פרקטית: היא מציעה אסטרטגיות שונות ליצירת הרגלים ולהנעה לפעולה, בהתבסס על הנטיות השונות. ואשפר ללמוד ממנה איך להשיג שיתוף פעולה מאחרים (ומעצמנו).

כאן למטה יש הקלטה של שיחה שלי על הנושא עם נדיה לובק, מאמנת אישית ועסקית. בשיחה דיברנו על:

  • מהן 4 הנטיות ו4 המניעים.
  • איך להיעזר בהם ל"ניהול זמן בהתאמה אישית".
  • טיפים לכל טיפוס. 

שמנו דגש על איך ליישם את זה לבניית עסק בזמן שעובדים במשרה מלאה. אבל  אפשר ליישם את הטיפים על הגשמת חלומות מכל מיני סוגים. נשמח לשמוע ממך אח"כ בתגובות!

ניהול זמן בהתאמה אישית ע"פ 4 הנטיות

(השיחה היא חלק שלישי מתוך ראיון  עם נדיה. את החלקים הקודמים אפשר לראות כאן).

מה מתאים לך עכשיו?

לדעת יותר על 4 הנטיות:

באנגלית הגישה נקראת "The Four Tendencies", ויש עליה כל מיני סרטונים ביוטיוב. אם אתם רוצים להעמיק עוד, ואין לכם בעיה עם אגלית, ממליצה על הספר. לי הוא הוריד הרבה אסימונים. יש גם גרסת אודיו.

לקבל עזרה מותאמת אישית ממני:

אם יש הרגל שאתם רוצים להטמיע ולא מצליחים, או שאתם פשוט רוצים עזרה בלהבין מה הדרך המתאימה לכם ליצירת שינוי – אשמח לעזור לכם. מוזמנים לכתוב לי ונמצא את הפורמט המתאים. 

להגיב על הפוסט:

מה לקחת מהשיחה או מהפוסט? באיזה טיפוס מצאת את עצמך? מה עוזר לך לסגל הרגלים? יש לך שאלות אלי או לנדיה?

נשמח לשמוע ממך בתגובות למטה 💜

פוסטים קשורים שאולי יעניינו אותך

רוצה אוויר להגשמה?

מכאן מצטרפים לניוזלטר ומקבלים עדכונים על תכנים חדשים ואירועים.

מכאן משתפים כדי שיגיע למי שצריך לקרוא את זה: