לוגו: האב לבגשמה

4 טכניקות כתיבה ליצירת שקט בראש

זמן קריאה: 5 דקות

שקט בראש זה ה-מפתח שלי לפרודוקטיביות. כשהמחשבה שלי צלולה אני יכולה לתעדף מהר וטוב יותר, לתקתק משימות, ולעבוד ביעילות. אממה, החיים קורים והמחשבות שלי כל הזמן מתערפלות; נכנסות משימות והתראות, עולים לי אלפי רעיונות לראש, צצות התלבטויות, צפים רגשות. בקיצור, מהר מאוד נהיה לי רעש בראש. אז לשמור על בהירות מחשבתית זו עבודה יומיומית.

כתיבה זה אחד הכלים שהכי עוזרים לי ליצור לעצמי בהירות. קודם כל, כשמוציאים מהראש לדף או לקובץ מתפנה מקום בראש. אפשר להרגיש את זה מיידית. ולא פחות חשוב: הכתיבה יוצרת מרחק בינינו לבין מה שמטריד אותנו. היא מאפשרת להתבונן על מה שמסתובב לנו בראש – ובהמשך גם לנהל את זה. ברגע שמשהו כתוב מולנו, זה כבר לא מפלצת חסרת צורה עם גודל לא ברור.

בפוסט הזה אחלוק אתכם 4 טכניקות כתיבה שאני משתמשת, וגם כלים ועזרים שאני משתמשת בהם לכתיבה עצמה.

העדיפות מספר אחת שלך צריכה להיות היכולת שלך לתעדף. ציטוט של גרג מק'אואן
ציטוט שגרם לי להבין כמה חשוב עבורי לשמור על שקט בראש


טכניקות הכתיבה המועדפות עלי:

  1. כתיבה אינטואיטיבית

אחד הדברים שאני עושה כמעט כל יום כבר 15 שנה הוא לכתוב בצורה חופשית את כל מה שיושב לי בראש באותו הרגע. לרוב אני כותבת על-הבוקר. לפעמים אני כותבת גם במהלך היום. למשל אם אני מרגישה מוצפת, אם אני קולטת שאני מתחילה לדחיין משימות, או אם אני מנסה לכתוב פוסט ונתקעת.

לרוב אני כותבת כאילו אני מדברת למישהי ומספרת לה את כל מה שמטריד אותי. זה אחלה תחליף פסיכולוג 😉 הרציונל הוא לנקז את כל הרעל והקשקשת שמסתובבים לנו בראש, עד שבשלב מסוים צפים דברים עמוקים יותר, היצירתיות נפתחת, מגיעות תובנות ודברים מתבהרים.

התחלתי לכתוב יומן עוד ביסודי, אבל הכתיבה האינטואיטיבית הפכה להיות הרגל יומיומי בזכות הספר "דרך האמן" של ג'וליה קמרון. ההנחיה בספר היא לכתוב "דפי בוקר": כתיבה במשך חצי שעה רצוף או 3 עמודי פוליו, רצוי מייד אחרי ההתעוררות. אם אין מה לכתוב פשוט כותבים "אין לי מה לכתוב, אין לי מה לכתוב, אין לי כוח לתרגיל הזה, מה זה השטויות האלו". כאן יש אתר שהמטרה של היא לעזור לאמץ את הרגל כתיבת דפי הבוקר על ידי כתיבת 750 מילים כל יום, שזה ההקבלה הדיגיטלית ל-3 דפים.

אני כבר לא מקפידה על מספר העמודים או על כתיבה רציפה. מה שחשוב לי הוא ליצור שקט ובהירות בראש.

מיכל פולת כותבת בים
אני כותבת בים ב-2012. צלם עובר אורח תפס את הרגע בלי ששמתי לב 🙂 אגב, ים כשלעצמו זה אחד הכלים המרכזיים שלי ליצירת שקט בראש.


2. כתיבת נקודות

לפעמים במקום לכתוב כתיבה חופשית של כמה עמודים עם תאורים ופרטים כמו שאני עושה בדפי בוקר, אני פשוט כותבת לי בנקודות את מה שיושב לי בראש. זה יכול להיראות ככה:

  • מעצבן אותי שלא חזרו אלי מיופיי.
  • מטריד שיש לי מלא מה לעשות ואני לא מצליחה להחליט מה קודם.
  • מפריע לי שהתמונות מבולגנות ולוקח לי זמן למצוא את מה שאני מחפשת.

ככה לפעמים זה ממשיך על פני עמוד שלם; קיטורים, דאגות, עצבים ולפעמים גם פחדים.  בדרך כלל רק מעצם הכתיבה של המחשבות האלו מתפנה לי אנרגיה ודברים מתחילים להתבהר. אבל לרוב אני ממשיכה לשם לכתוב מה אני רוצה שיהיה במקום. כלומר: מה התוצאה הרצויה לי.

3. שאלות מנחות

שאילת שאלות זו אחלה דרך לעורר דברים ולשים פוקוס על דברים שלא היינו מודעים אליהם. שמתי לב שיותר עוזר לי לנסח את השאלות בגוף שני – כאילו מישהו שואל אותי (פסיכולוג כבר אמרנו?). אני משתמשת בטכניקה הזו לפעמים כדי לעורר את הכתיבה האינטואיטיבית או הכתיבה בנקודות. השאלות שאני הכי משתמשת בהן כדי להוציא מהראש וליצור שקט הן:

  • מה שלומך?
  • מה מטריד אותך?
  • אילו החלטות את צריכה לקבל?
  • מה את רוצה לעשות היום?
  • מה חייב לקרות היום/השבוע?

הכנתי לכם במתנה קובץ עם השאלות. הקובץ ב-Word, כך שתוכלו להקליד עליו את התשובות שלכם או להדפיס ולכתוב בכתב יד. לחצו כאן להורדת הקובץ – אין צורך בהרשמה.

4. כתיבה שוטפת כל המשימות והרעיונות שקופצים לי לראש

הטכניקה הזו היא אחת מאבני הבסיס בשיטת GTD, שעוסקת באיך להיות פרודוקטיביים ממקום של רוגע ושקט בראש. הרעיון כאן הוא להתרגל להוציא את הכל מהראש, בשוטף. כלומר כותבים בכל פעם שנזכרים במשימה או שעולה רעיון. אפשר לכתוב באפליקציה או על דף. מה שחשוב זה שזה יהיה כלי שנגיש, קל ומהיר לכם לכתוב בו. אחרת קשה להתרגל של לקחת רגע לכתוב בכל פעם שקופץ משהו לראש. [להוציא הכל מהראש זה רק השלב הראשון בשיטה. בלי שאר השלבים השקט לא יישמר. אפשר לקרוא עליהם ועל שיטת GTD כאן].

כותבת בלפטופ בתאילנד מול הים
המקום שממנו סיימתי לכתוב את הפוסט הזה.


איפה אני כותבת?

א. קובץ ריק

היו תקופות שהיה לי קובץ Word או גוגל דוק שהייתי כותבת בו קבוע את דפי הבוקר. לפעמים עד היום אני פשוט פותחת קובץ ריק כשאני עובדת על המחשב ומרגישה צורך לנקות את הראש (טיפ: מקלידים doc.new בחלונית נפרדת ונפתח קובץ גוגל חדש). כיום אני כותבת על "פתק" במרווין – הכלי שאני משתמשת בו לניהול משימות. יש שם "דף ריק" שנמצא בדף של התכנון היומי, וגם דף/פתק ליד כל משימה, פרויקט או קטגוריה.

ב. אפליקציה לכתיבת יומן

לפעמים אני משתמשת באפליקציה שנקראת ג'ורני, בעיקר אם אני כותבת מחשבות שאולי ארצה לראות בעתיד. מה שגרם לי להתחיל לעבוד איתה זה שהיא מאפשרת גמישות – אפשר לכתוב בה מהמחשב או מהנייד. אפשר גם לצלם דברים שכותבים במחברת ולהעלות אליה. חוץ מזה יש בה כלמיני פיצ'רים נחמדים כמו תגיות, אפשרות חיפוש, אפשרות להוסיף אייקון מצב רוח. היא גם מאפשרת לראות ימים בהם כתבתם או לא כתבתם, ואת השעה והמקום ממנו כתבתם.

ג. מחברת

לפעמים באמת אין כמו לכתוב במחברת. אז אני מקפידה שיהיו לי מחברת ועטים שכיף לי לכתוב בהם. זה ממש משפיע על חווית הכתיבה ועל האם נרצה לכתוב או נמנע מזה באופן לא מודע. יש גם מחברת רב-פעמית שלפעמים אני משתמשת בה.

ד. אפליקצית משימות

עד כה תארתי את המקומות שאני כותבת בהם את הכתיבה האינטואיטיבית והכתיבה בנקודות. את הכתיבה השוטפת של משימות אני עושה במרווין. יש אפשרות להוסיף משימה בקליק אחד מכל מקום שנמצאים בו במחשב. בנייד (אנדרואיד) יש ווידג'ט שמאפשר הכנסה מהירה של משימות. אני לא חושבת שמרווין (או כל דבר אחר) הוא כלי שמתאים לכולם. הכי חשוב הוא שתמצאו כלי שיהיה לכם נוח לכתוב בו במהירות בכל פעם שעולה לכם לראש משימה. זה יכול להיות גם פנקס. וחשוב לרכז את האינפוט הזה למקום אחד שתדעו איפה למצוא אותו.

תצוגה של דף יומי עם חלונית לכתיבת משימות במרווין, אפליקצית משימות
תצוגה של דף יומי במרווין. איפה שהחץ הסגול יש חלונית להקלדת משימות. ויש גם אפשרות לצרף פתק שיהיה בראש הדף לכתיבת "מיינדאמפ" חופשית.


כמה דברים לסיום

  1. הפוסט הזה נולד מפוסט שתכננתי לכתוב: "9 הטיפים שהכי עוזרים לי להיות פרודוקטיבית". תוך כדי הכתיבה שלו החלטתי להפוך אותו לסדרת פוסטים, כדי שאוכל להרחיב על כך סעיף ולתת כלים ועזרים להטמעת הטיפ. אם אתם רוצים לקבל עדכונים על הפוסטים הבאים בסדרה, הירשמו בטופס למטה. 

2. אשמח לשמוע מכם:

  • מה עוזר לכם ליצור שקט בראש?
  • באילו טכניקות כתיבה אתם משתמשים?
  • מה אתם לוקחים מהפוסט הזה?

מחכה לקרוא אתכם בתגובות 💜.

פוסטים קשורים שאולי יעניינו אותך

רוצה אוויר להגשמה?

מכאן מצטרפים לניוזלטר ומקבלים עדכונים על תכנים חדשים ואירועים.

מכאן משתפים כדי שיגיע למי שצריך לקרוא את זה: