לוגו: האב לבגשמה

איך ליצור שקט בראש ולגרום לדברים לקרות

calm sea to illustrate the mind ind like water idea in GTD
זמן קריאה: 4 דקות
* עשיתם פעם תכנון יומי או שבועי, ואז נכנס בלת"מ ושיבש את כל הלו"ז?
* קורה לכם שרגע לפני השינה קופצות לכם לראש משימות, ומפריעות לכם להירדם?
* יצא לכם להכנס הביתה, ולהיזכר שהנורה שרופה כבר שבוע – וששוב שכחתם לקנות חדשה כשהייתם בסופר?
 
ג'יטידי (GTD) זו שיטת פרודוקטיביות שעוזרת להתמודד עם כל האתגרים האלו. בעברית השיטה נקראת "לגרום לדברים לקרות", והיא הרבה מעבר לזה: זו צורת חשיבה וגישה לחיים; זה אוסף עקרונות וכלים מנטלים להתנהלות בעידן מוצף מידע ורעיונות; זו דרך לקבלת החלטות יומיומיות והרות גורל כאחד; וזו דרך ליצור את המציאות שאנחנו רוצים.
השיטה פותחה על ידי דייויד אלן, שנחשב לאחד הגורואים של ניהול זמן בעולם, ומכנה אותה: "האמנות לפרודוקטיביות נטולת סטרס". 
 
האמנות הזו מציעה דרך לנהל את החיים – על כל מרכיביהם ומשימותיהם, מתוך שקט מנטלי ובהירות מחשבתית. השקט הזה מאפשר לנו לפעול מתוך רוגע וגמישות, להגיב לדברים הלא צפויים שצצים ביום, ולבחור בכל רגע מה הכי נכון לנו לעשות, ולהרגיש טוב לגבי מה שבחרנו לא לעשות.
נשמע טוב? זה מעולה.
אלא שזה לה הוקוס פוקוס.
זו כאמור אמנות. שלוקח זמן ללמוד ולשכלל.
אבל עם כל צעד שעושים ביישום השיטה, השקט בראש הולך וגדל, ותחושת השליטה על החיים שלנו עולה.
 

נקודת המוצא

אחד מהנחות הבסיס בשיטה היא שהתפקיד של המיינד שלנו הוא לתת לנו פתרונות ורעיונות, לא לנדנד לנו ליישם אותם. בשביל זה יש אפליקציות, מזכירות או את הקרציה מפולניה. הקטע הוא, שהמיינד שלנו מנסה לעזור כמיטב יכולתו. אז בהיעדר פתרון אחר – הוא מקפיץ לנו תזכורות, רק לא בהכרח בזמן הנכון. למשל: הוא יזכיר לנו לשלם חשבון חשמל לפני השינה – לא כשאנחנו באינטרנט ויכולים לשלם אותו. או שהוא יזכיר לנו לחפש משהו בגוגל בדיוק כשאנחנו באמצע משימה שדורשת ריכוז – לא כשיש לנו רבע שעה לחכות בתור. או שהוא יזכיר לנו שרצינו לשאול משהו בקבוצה בפייסבוק – שניה אחרי שיצאנו מהרשת ותכננו ללכת לישון.

אז איך גורמים למשימות להפסיק לקפוץ לנו בראש כמו פרעושים בצנצנת, מפטרים את המיינד מתפקיד המזכירה הכושלת, ויוצרים שקט בראש?

אנחנו כל הזמן מוצפים מידע ודברים שמבקשים את ההתייחסות שלנו. זה מגיע אלינו כל כך מהר שאנחנו בהרבה מקרים לא מספיקים להבין מה נדרש מאיתנו לעשות, ואז הרבה דברים מסתובבים לנו בראש. כל דבר כזה הוא כמו טאב פתוח במחשב. רק שיש לנו מלא כאלו, והם תופסים לנו נפח זכרון ומאטים אותנו. כדי ליצור שקט בראש, הרעיון הוא קודם כל להסתכל על כל הטאבים האלו, להבין מה יש בהם, לארגן את המידע שבהם למקום הנכון, ולבצע את מה שרלוונטי בזמן ובמקום הנכון. התהליך הזה מאפשר לנו "לסגור טאבים" ולהיות רגוע שנדע להגיע אליהם בזמן הנכון.
 
calm sea to illustrate the mind ind like water idea in GTD
"mind like water" - הרעיון בג'יטידי הוא להגיע למיינד צלול כמו מים שיכולים להגיב בפרופורציה למה שנזרק אליהם

זה קורה דרך 5 שלבים:

1. איסוף

המטרה של השלב הזה היא להוציא את הכל מהראש: רעיונות, משימות שהתחייבנו אליהם, פרוקיטים שאנחנו מעורבים בהם, חלומות, התלבטויות, רצונות, רגשות ועוד. יש כל מיני טכניקות וכלים כדי לעשות את זה, וארחיב עליהם בפוסט הבא. בינתיים, הנה צעד ראשון שאתם יכולים לעשות.

קחו דף או קובץ ריק ותעשו עליו מיינדאמפ עם השאלות:
– מה מטריד אותי?
מה יושב לי בראש?
– מה יש לי לעשות?

פשוט תכתבו אינטואיטיבית את על מה שקופץ לכם לראש, בלי סדר הגיוני.

2. עיבוד

דייויד אלן אומר שהבעיה היא לא בכמויות המידע שמפציצות אותנו – כי אחרת היינו מתים כשהיינו נכנסים לספריה. הבעיה היא בזה שאנחנו לא מחליטים מה לעשות עם המידע; שאנחנו לא עוצרים להבין מה נדרש מאיתנו, איך לגשת לזה, ממה להתחיל, אם בכלל אנחנו יכולים לקחת את זה על עצמנו ועוד. אז אחרי שאנחנו מוציאים הכל מהראש, השלב הבא הוא להסתכל על כל דבר שכתבנו לעבד את זה; להבין מה אנחנו רוצים לעשות בקשר לזה, אם בכלל. כאן יש רצף של שאלות שעוזרות לנו ועוד טכניקות מפתח בGTD. אתייחס אליהן בפוסטים הבאים.

3. ארגון

אחרי שהבנו מה כל דבר מצריך מאיתנו, הגיע הזמן לארגן את זה. לשים כל דבר במקום הנכון לנו – לתייק, לשים ברשימה מתאימה, לשים ביומן, להאציל, לשים תזכורות, ליצור אוטומציה למה שיכול לקרות בלעדינו. כדי שנוכל לארגן את הדברים בצורה מהירה ויעילה, צריך להבין מה המקום של כל דבר.זה חלק משמעותי במה שנקרא ליצור את המערכת/סיסטם/סט-אפ, וזה לוקח זמן וגם משתנה עם הזמן בהתאם לשינויים בחיים שלנו ובטכנולוגיה.

4. עדכון

זה השלב שבו אנחנו מתיישבים על כסא המנהלים של החיים שלנו, וסוקרים את כל מה שמצריך את ההתייחסות שלנו. בשלב הזה אנחנו מבינים איך להתקדם עם הפרויקטים שלנו, מגדירים משימות בצורה ברורה כדי שאחר כך יהיה לנו קל פשוט לבצע אותן, ועוד. את השלב הזה חשוב לעשות לפחות אחת לשבוע – מה שנקרא "סקירה שבועית" (Weekly Review).

5. עשייה

טוב זה די ברור. אם רק נתכנן ונארגן כל הזמן, המיינד שלנו לא יישאר רגוע ולא יסמוך עלינו. אז עשייה.
והנה טיפ שימושי: אם אתם נזכרים או נתקלים במשימה שאתם מתכוונים לעשות ולוקח עד 2 דקות לבצע אותה – עשו אותה מייד. זה חוסך הרבה זמן ואנרגיה אחר כך.

תרשים של 5 השלבים בשיטת GTD
5 השלבים בשיטת GTD

כדי שכל השלבים האלו יקרו יוצרים מערכת חיצונית שמחליפה את הצורך להחזיק את הכל בראש. אין דרך אחת נכונה לעשות את זה. כל אחד בונה את זה בהתאמה אישית בהתאם לפרמטרים כמו צרכים, העדפות, אורח חיים וסוג עבודה.

עקרונית אפשר ליצור מערכת רק עם נייר ועט. זה מה שכל כך יפה ב-GTD: היא לא תלויה בלי ספציפי. אבל עם הטכנולוגיה של היום יש המון כלים שמאפשרים לעשות את זה הרבה יותר יעיל ואוטומטי. ולכן אנשים שמתרגלים GTD בדרך כלל משקיעים זמן בלמצוא את הכלים ולבנות את הסט-אפ וworkflow שהכי ישרת אותם להטמעת העקרונות. אישית, ניסיתי וחקרתי המון כלים בשנים האחרונות, עד שהתבייתי על אפליקצית טודואיסט פרמיום שמאוד אהבתי והתאימה לי. אפילו עשיתי הדרכה על איך לעבוד איתה.

לפני כמעט שנה גיליתי כלי חדש שנקרא "מרווין המדהים". באותו היום העברתי אליו את כל המערכת שלי, ומאז לא הסתכלתי לאחור 🙂 אחד הדברים שאני מאוד אוהבת בכלי הזה, הוא שמאפשר לעשות את כל 5 השלבים בצורה נוחה, כולל שלב העשייה! (רוב האפליקציות עוזרות לארגן את הפרויקטים והמשימות, אבל לא לעשות אותן בפועל). מעבר לזה, הוא מאפשר לי לשלב כל מיני כלים אחרים של פרודוקטיביות, וגם איפשר לי להחליף את המחברת בדרך ששום אפליקציה אחרת לא הצליחה.

בפוסטים הבאים, אפרט על כל שלב ב-GTD, ואדגים איך אפשר לישם אותם במרווין.
בינתיים מוזמנים לקרוא כאן מה שונה בו מכלים אחרים ולמה אני מאוהבת בו כל כך:
מרווין: ה-סופרטול האולטימטיבי לפרודוקטיביות.

וכדי לקבל עדכון בכל פעם שיוצא פוסט חדש בסדרה, מוזמנים להצטרף לקהילת הפייסבוק:
איך לגרום לדברים לקרות – אפקטיביות והגשמה בהשראת GTD.

מרווין המדהים: אייקון של ה-סופרטול לפרודוקטיביות
להלן מרווין המדהים. לחצו על התמוה כדי להכיר אותו יותר 🙂

פוסטים קשורים שאולי יעניינו אותך

רוצה אוויר להגשמה?

מכאן מצטרפים לניוזלטר ומקבלים עדכונים על תכנים חדשים ואירועים.

מכאן משתפים כדי שיגיע למי שצריך לקרוא את זה: