לוגו: האב לבגשמה

טיפ: איך להתמודד עם הפחד מחוסר וודאות

מנהרה חשוכה בלי שרואים את האור בקצה
זמן קריאה: 2 דקות

חוסר וודאות זה אחד הדברים שרובנו הכי מפחדים ממנו – ושמציף בנו עוד הרבה פחדים אחרים. תחושת "חוסר-האחיזה" שיש במצב הזה, שבו משהו שהכרנו משתנה, ואנחנו עדיין לא יודעים מה הדבר הבא – כל כך מאיימת עלינו, שאנחנו לרוב עושים הכל כדי להימנע ממנה; אנחנו מממלאים את הימים שלנו בעשייה ובעומס, מלחיצים את עצמנו במחשבות ובניסיונות למצוא את הדבר הבא, או מתחילים דברים חדשים שאנחנו לא שלמים איתם. אבל לפעמים החיים מביאים לנו סיטואציות בהן בלתי נמנע לפגוש את החוסר וודאות, ובעידן שאנחנו חיים בו חוסר הוודאות הולך וגדל; לא ברור איך ייראה שוק התעסוקה בעתיד – אפילו בעוד כמה שנים. הרבה מאיתנו מחפשים כיוון חדש, ונמצאים בחוסר וודאות לגבי מה אנחנו באמת רוצים – יודעים מה לא רוצים ועדיין לא מה כן. זה אפילו קורה לאנשים שהיו בטוחים שהם מצאו את "הייעוד" שלהם. החוסר וודאות נוכח גם בתחומים אחרים בחיים. זהו נושא מרכזי בתקופה הזו, שהיא תקופה של שינוי מאוד גדול בהתפתחות האנושות, שמשפיע על כל אספקט בחיינו.

כשאנחנו בחוסר וודאות, זה יכול להרגיש כאילו נכנסו למנהרה שחורה, מעין ואקום, ולא ברור מה יש בקצה השני שלה, מתי נצא ממנה, אם בכלל – ואיך. זה כמו להיות במנהרה שאנחנו לא רואים את האור בקצה שלה, ואפילו הדרך לא סלולה וברורה כמו בתמונה הזו 🙂

מנהרה חשוכה בלי שרואים את האור בקצה


זה מאוד מפחיד. זה מפחיד כי המחשבות שלנו מספרות לנו כל מיני סיפורים מפחידים: אנחנו מדמיינים תרחישים גרועים – שנאבד הכל ונשאר בריק, שלא יגיע שומדבר, שיקרו כל מיני דברים מסוכנים… לא תמיד אנחנו מצליחים לתמלל את המחשבות האלו – אבל הן נמצאות שם, על אוטומט, ומפעילות את הפחד.

אז מה יכול לעזור?

להחליף את הפחד בסקרנות. איך עושים את זה? שואלים את עצמנו שאלות כמו:
* איזה טוב יכול לחכות לי בצד השני של החוסר וודאות?
* לאילו דברים טובים המנהרה הזו עשויה להוביל אותי?

או פשוט אומרים לעצמנו "מעניין מה יקרה ולאן זה מוביל"; מבינים שחוסר וודאות הוא שלב ביניים לפני הדבר הבא, ושבטוח יגיע משהו. ויוצאים מנקודת הנחה שכדברים יוצאים מהחיים שלנו, זה כדי לפנות מקום למשהו שיותר מתאים לנו. הרעיון הוא ליצור מיינדסט של קלילות וסקרנות, שמביא איזשהו רוגע. ואתם יודעים מה? כשאנחנו ברוגע אנחנו יכולים להגיב בצורה טובה יותר.

your ability to generate power is proportional to your ability to relax_David Allen GTD quote


לפעמים נראה לנו שהתרחישי אימה שאנחנו מריצים בראש מגנים עלינו מלהתמודד עם דברים קשים כשהם יגיעו. אבל זה לא באמת ככה. כשאנחנו רגועים וסומכים על עצמנו, יש לנו יכולת גדולה יותר להתמודד עם מה שמגיע. הזמן שבו אנחנו דואגים לגבי מה עלול לקרות – רק מבזבז לנו אנרגיה ומחליש אותנו. עדיף לשמור את האנרגיה לשעת הצורך, ובינתיים ליהנות מהמסע 🙂

רוצה אוויר להגשמה?

מכאן מצטרפים לניוזלטר ומקבלים עדכונים על תכנים חדשים ואירועים.

מכאן משתפים כדי שיגיע למי שצריך לקרוא את זה: