לוגו: האב לבגשמה

במה אתם אוהבים לעזור?

אנשים מחזיקים ידיים
זמן קריאה: 2 דקות

מגיל צעיר מאוד (כיתה ה') התחלתי להתנדב. בהתחלה עם אנשים עם פיגור, ובהמשך עם אוכלוסיות אחרות ומגוונות. לאחר מכן גם עבדתי עם אוכלוסיות אלו, ובהמשך הלכתי ללמוד עבודה סוציאלית, בחירה שהיתה טבעית ביותר והמשיכה את מה שעשיתי רוב חיי עד אותה נקודה. לאורך חיי ובעיקר בתקופת הלימודים שלי שמעתי הרבה משפטים בסגנון של "וואו, איזו עבודת קודש את עושה", "חבל שאין יותר אנשים שאוהבים לעזור". המשפטים האלו תמיד העלו בי איזושהי התקוממות פנימית. לא חשבתי שאני עושה משהו מיוחד, אצילי או יותר קדוש מהרבה אנשים אחרים. זה היה פשוט מה שאהבתי לעשות ומה שרציתי לעשות.

למעט יוצאי דופן, כולם אוהבים לעזור. אולי המינון שונה, יש כאלו שמכווננים לנתינה מעצם התפקיד שלהם בעולם, ויש כאלו שנהנים מעזרה אך היא לא מרכז חייהם. ועדיין, רוב האנשים אוהבים לעזור. השאלה היא במה ולמי. גם אני ש"אוהבת לעזור" לא אוהבת לעזור בכל דבר. למשל, אני יכולה להקשיב לאנשים ולייעץ ולתת ידע במשך שעות, אבל כשמבקשים ממני לעזור בהכנת אוכל, בבניית בית מבוץ או בעבודה בגינה אני נרתעת ובמקרים רבים מסרבת, גם אם הבקשה מגיעה מחברים קרובים.

אנשים מחזיקים ידיים


לעזרה לאוכלוסיות "חלשות" יש תדמית הירואית, כנראה כי שם רואים את העזרה באופן ברור ומיידי. יחד עם זאת, כולם תורמים בצורה זו או אחרת. אנשים שיושבים כל היום מול המסך ותורמים בצורה ישירה או עקיפה לפיתוח מוצר שמשפר חיים של אנשים אחרים, אנשים שיושבים מול מכונה ומייצרים את אותו המוצר; אנשים שיושבים ליד ההגה או כל היום ומשנעים את אותו המוצר מעיר לעיר או אפילו ארץ לארץ; פקידים בדואר שמגישים לאנשים חבילות עם אותו המוצר שהם הזמינו דרך עלי אקספרס – לכולם יש חלק בשרשרת וכולם תורמים. כמו שלכל דבר במערכת האקלוגית יש תפקיד, כך לכל אדם יש תפקיד במארג הכולל של האנושות. לכן "האם אתם עוזרים" היא שאלה פחות רלוונטית.

השאלה המעניינת בעיניי היא במה אתם אוהבים לעזור. מה הדבר הזה שתמיד תשמחו לסייע בו? מה הדבר שאתם מוכנים לעשות שעות, גם אם לא ישלמו לכם עליו? האם אתם תמיד "קופצים" כשמישהו צריך עזרה עם המחשב? האם אתם תמיד שמחים לצלם? האם אתם אלופים בלחפש מידע וכשמישהו שואל שאלה אתם מייד רצים לגוגל ומוצאים לו את התשובה? המקומות האלו בהם אנחנו אוהבים לעזור, המקומות בהם אנחנו נהנים לתרום וזה בא לנו בקלות – הם אינדיקציות לייעוד שלנו. אין תרומה שהיא חשובה יותר או פחות. הכל חיוני והכל עוזר. השאלה היא איפה אתם מרגישים את הסיפוק הכי גדול, איפה אתם מרגישים משמעותיים, איפה אתם מתמלאים, או בקיצור – מהו המקום הנכון עבורכם.

……..

רוצה להבין מה המקום הנכון עבורך?

כאן יש עוד שאלות שיכולות לעזור

רוצה אוויר להגשמה?

מכאן מצטרפים לניוזלטר ומקבלים עדכונים על תכנים חדשים ואירועים.

מכאן משתפים כדי שיגיע למי שצריך לקרוא את זה: