לוגו: האב לבגשמה

איך למצוא את המתנה שלך וליצור ממנה עסק משגשג? ראיון עם אייל אלימן

אייל אלימן
זמן קריאה: 4 דקות


אייל אלימן הוא אושית פייסבוק ובעל עסק משגשג ליצירת תוכן ושירותי קופירייטינג. נתקלתי בו לפני כמה שנים בקבוצת פייסבוק, בפוסט בו הוא סיפר
איך הוא עזב משרה בטוחה, ואחרי כמה חודשים של חיפוש עצמי בים – הוא מצא את המתנה שלו לעולם. מיד ידעתי שאני רוצה לראיין אותו, כי הסיפור שלו יכול לתת הרה כוח ותקווה למי שמתמודד עם חוסר וודאות כלכלי או מקצועי. 

מאז קראתי מאות פוסטים של אייל. כמו אלפי אנשים בפייסבוק, עקבתי אחר איך הוא מתפתח בעסק, עובר די מהר מעוסק פטור לעוסק מורשה, ומוציא את עצמו לחופשות חברה ביוון 🙂 קיבלתי ממנו הרבה השראה לעסק שלי, ויותר ויותר רציתי לראיין אותו ושעוד ועוד אנשים יישמעו את הסיפורים שלו. רק שככל שעבר הזמן – חששתי שלא אהנה מלראיין אותו.

אני אוהבת לבוא לראיון כמעט לוח חלק. בלי לעשות תחקיר מקדים, בלי לתאם עם המרואיינים על מה נדבר, אפילו בלי להכין שאלות מראש (מעבר לשאלות שגרמו לי לקבוע את הראיון). אני חוששת שאחרת הראיון יהיה מאולץ ולא מעניין. ובמקרה של אייל – אחרי כמה שנים ועשרות פוסטים שלו שקראתי, חשבתי שכבר שמעתי הכל, וחששתי שאשתעמם.

 

החשש ושברו

מה אגיד לכם? כל כך טעיתי! זה היה אחד הראיונות הכי מעניינים ומעוררי השראה שעשיתי! לקח לי כמה שעות להירגע מה-high שהייתי בו אחרי הראיון. ומרוב שהיה לי הרבה מה לשאול אותו – זה הפך ספונטנית לראיון כפול (כמו שתשמעו בסוף החלק הראשון).


אפשר לצפות בשיחה שלנו ביוטיוב, או להקשיב לה בספוטיפיי, אייטונס, או בכל מקום שמקשיבים לפודקאסטים. בסוף הפוסט יש לינקים להכל. בינתיים – 

הנה כמה היילייטים וכלים מהראיון:


* איך אייל מצא את המתנה שלו?

בתקופת האבטלה, כשאייל חיפש את הכיוון והייעוד, הוא כתב הרבה והסתכל על יומנים מהעבר. בכתיבה הוא בעצם שאל את עצמו כל מיני שאלות, במטרה להבין מה הוא אוהב ובמה הוא טוב. הנה כמה שאלות מצוינות שעזרו לו:


* מה עזר לאייל לצבור בטחון?

תמיד כשאנחנו עושים משהו חדש – עולה חוסר בטחון. כי בטחון הוא תוצר של ניסיון קודם. אז מה עושים כשעוד אין נסיון?

אחד הדברים שעזרו לאייל זה לקלוט שיש לו הרבה נסיון – הוא פשוט לא קיבל עליו כסף עד היום. אבל כל החיים הוא כתב!

זו נקודה מאוד חשובה כשאנחנו רוצים להתפרנס מהייעוד שלנו – כי הרבה פעמים מדובר על לתת מעצמנו משהו שלא למדנו רשמית, אלא באים לנו באופן טבעי או שלמדנו מהנסיון חיים שלנו. אז עוד נסיון רשמי ברזומה, אבל לגמרי אפשר להתסכל איפה בחיים כבר הבאנו את היכולות האלו לידי ביטוי – בשיחות עם חברות, בהתנדבות, כחלק לא רשמי בעבודה קודמת וכו'.

דבר נוסף שעזר לאייל זה להתחיל בקטן: בתחילת הדרך הוא גבה סכומים מאוד נמוכים. ככה הוא צבר ניסיון ובטחון, ואז גם העלה מחירים.

עוד משהו שעזר לו זה שבתחילת הדרך, הוא שם לב שלמרות שהוא בטוח שהעבודות שהוא עשה לא טובות – הוא מקבל עליהן הרבה פידבקים טובים. אז הוא החליט שעדיף להקשיב לפרגון. או במילים אחרות: לבחור להקשיב לקולות המקדמים (גם אם הם רק בתוכנו) מאשר לקולות מורידים.


* איך אייל מנהל את הפחדים והרגשות שלו?

נראה לנו לפעמים שלאנשים מצליחים אין פחדים, ספקות וחוסר בטחון. אז יש, ואייל בראיון חלק לא מעט כאלו. עם זאת, הוא פשוט לא נותן להם לנהל אותו אלא מנהל אותם.

אחת השאלות שעזרו לי לאייל להתמודד עם הפחדים וחוסר הוודאות, זה לשאול את עצמו: "מה הכי גרוע שיכול לקרות?". אחרי שהוא כותב את התרחישים הכי גרועים, הוא כותב איך הוא יוכל להתמודד איתם.

זה כלי שאני גם עובדת איתו ומאוד עוזר. כי קודם כל – להוציא את הדברים מהראש לכתב הופך אותם לפחות מפלצתיים, מחזיק תחושת שליטה, ובדרך כלל אנחנו מגלים שההכי גרוע לא כל כך גרוע כמו שחשבנו כשהוא רק הסתובב לנו במעורפל בראש.

כלי נוסף שעוזר לו בניהול הפחדים זה להתייחס לחלקים שונים בתוכו: "המנהל", "העובד", "הילד היצירתי", "המבוגר האחראי". הכלי הזה עוזר לו לזהות הרגשות שלו במקום להזדהות איתם ולפעול מתוכם. זה גם עוזר לו לקבל החלטות טובות.

 

* התמסרות זו אחת האיכויות שעוזרות לאייל – איך זה נראה בפועל?

  • אחרי שהוא מקבל החלטה – הוא לא בודק כל רגע אם היה נכונה ומדויקת. יחד עם זאת הוא מקציב זמנים – שם תאריך יעד לבחינה מחודשת. ועד אז עושה את מה שהוא יכול כדי שזה יצליח.

  • מה שעוזר לו להתמיד בעשייה זה לפעול ללא תלות בתוצאות – ממקום משחקי של ילד שרוצה ומתמסר, ולא מהפחד שזה לא יצליח.

     

* עוד כמה דברים שכדאי לעצמאיות/ים לדעת:

  • "מס בטחון עצמי" – מתישהו הוא הבין שהוא נוטה לתמחר נמוך ו"לא היה לו זמן או כסף לפסיכולוג" – אז הוא החליט שהוא מוסיף אחוז מסוים להצעות המחיר שלו 🙂 פשוט מהבנה שהוא לא אובייקטיבי בנקיטת המחיר.

     

  • טקס כניסה לעבודה: כשהוא מתחיל את יום העבודה הוא קודם כל עושה כתיבה אינטואיטיבית. זה עוזר לו לשים מאחוריו את כל הרעשים מהתארגנות הבוקר עם הילדים, ולהתחיל את היום בראש שקט.

    כאן יש פוסט עם 4 טכניקות כתיבה ליצירת שקט בראש, כולל טמפלייט להורדה.

     

  • תעדוף משימות: אחרי הכתיבה האינטואיטיבית ולפני שהוא בכלל פותח את המחשב – אייל כותב לעצמו מה התוצאות שהוא רוצה להשיג באותו יום. רק אח"כ הוא מסתכל על רשימת המשימות ובוחר כאלו שיקדמו את התוצאה הרצויה.

     

  • כיום לאייל יש מינימום מאה  לייקים לפוסט וקהל שמגיב לו בעקביות, אבל בתחילת הדרך – היו לו ליקיים בודדים. הוא בכל זאת המשיך לכתוב בכל יום.

     

  • על כל פוסט מעולה שהוא כותב – הוא כותב ומוחק עשרות פוסטים. חשוב לדעת את זה, כי ממבט על הפרופיל שלו נראה שכל פוסט הוא יצירת מופת.

     

על מה עוד דיברנו בראיון?

  • מה עוד אייל עשה בתקופת האבטלה, שעזר לו להתמודד עם חוסר הוודאות והיעדר השגרה?

  • איך הוא חיבר את הנקודות והבין מה המתנה שלו?

  • מה היה המשפט שעשה לו סוויץ' בראש בתחילת הדרך?

     

  • איך הוא מצא את הלקוח הראשון ככותב תוכן? (כשעוד לא היה לו ניסיון, לוגו או קהל)
    .
  • איך פתאום משומקום הוא קיבל הצעת עבודה מהמתנה שלו, בהיקף של חצי משרה?(ובדיוק בתקופה שזה מה שהוא רצה).

  • מה גרם ליותר אנשים להתחבר לפוסטים שלו?

  • מה עוזר לו לנהל את הדחף להכנס לפייסבוק אחרי שהוא מעלה פוסטים?

 

רוצה להקשיב לשיחה עם אייל? הנה!


חלק 1: איך אייל מצא את המתנה שלו והתחיל להתפרנס ממנה

להאזנה באפל
להאזנה בספוטיפיי
להאזה בפלטפורמות אחרות

חלק 2: איך אייל יצר עסק משגשג מהמתנה שלו

להאזנה באפל
להאזנה בספוטיפיי
להאזה בפלטפורמות אחרות

ליצירת קשר עם אייל

נפלאות: האתר של אייל, עם הסיפור על איך הכל התחיל

פרופיל הפייסבוק המדובר של אייל

ו
אם יש לך שאלות לגבי הרעיון או פשוט בא לך לשתף מה קיבלת ממנו – אפשר בשמחה להגיב למטה. אדאג שאייל יראה ויתייחס.

רוצה גם למצוא ולתת את המתנה שלך לעולם?

הספר "לתת לעצמך לקרות" שהזכרנו בראיון עוזר לזהות את הייעוד וגם להזיז את הקולות שמפריעים להגשים אותו.
כאן יש פרטים.

רוצה אוויר להגשמה?

מכאן מצטרפים לניוזלטר ומקבלים עדכונים על תכנים חדשים ואירועים.

מכאן משתפים כדי שיגיע למי שצריך לקרוא את זה: